среда, 3 января 2024 г.

ПРИНЦИП PASS IT ON

 






!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

 

Який конфуз! Я була впевнена, що в гаманці, не рахуючи дрібні гроші - дві сотенні купюри з портретами Франкліна, тому ні в чому собі не відмовляла.

І ось стою біля каси супермаркету «Ковальський» десь між Міннеаполісом та Сент-Полом - з коляскою, з молодшим сином, що повис на моєму пуховику з криками «Мамо, на ручки!», з горою покупок, які помічник касира спритно розсовує по пакетів. Пакетів вийшло три. На шоколадному обличчі помічника сяє посмішка.

Дівчина-касир ласкаво зауважує:

- Сто сорок п'ять доларів.

Я безтурботно лізу в гаманець і виявляю одну - лише одну - сотенну купюру та дрібницю.

Щоки спалахують, голова під шапкою стає мокрою і починає свербіти. Треба зауважити, я ретельно екіпірувалася, плануючи йти до магазину пішки у двадцятиградусний мороз.

Від незручності ситуації моя англійська набуває хитромудрість. Я перепрошую і зізнаюся, що зробила помилку.

Касир не розуміє, у чому саме помилка. Білозуба посмішка помічника гасне. Син оголошує, що негайно має намір будувати будинок із «лего».

Усі чогось від мене чекають.

Не в змозі далі терпіти сауну на голові, я смикаю шапку, висипаю вміст гаманця на прилавок і виявляю бажання відмовитися від частини покупок.

Помічник приймається діставати з пакетів зазначені мною товари, а касир перераховує результат.

Сума не хоче наближатися до прийнятної. За нами накопичується черга.

Нарешті, після вилучення піци з ананасами, яку, до речі, прихопила не я, а дитина, рахунок стає таким, що мені навіть повернули частину дрібниці.

На відміну від російських магазинів, у «Ковальському» касири та їхні помічники стоять між касами прямо поряд із покупцями із сусідніх черг.

Покупателька з іншої черги - незрозуміло чому - раптом починає розмовляти з моїм касиром. До мене долітає слово "she", повторене кілька разів.

Син, відірвавши від мого пуховика якусь зав'язку, припиняє штурм і приречено лізе до коляски. Я складаю схудлі три пакети в кошик під сидінням.

Тим часом відбувається зміна касирів. Підходить нова, перекидається парою слів з колишньою і, залишившись одна, щось каже помічникові. Той подає мені четвертий пакет.

Я здивовано зазираю всередину. Там усе добро, на яке у мене не вистачило грошей. Пояснюю новій касирці, яка, зважаючи на все, не в курсі:

- Я не можу це взяти. У мене немає грошей.

- Звісно, ​​ти можеш, - каже вона. - Це твоє. Бери це.

Дві сліпучі посмішки світять прожекторами, коли я, як уві сні, утрамбовую пакет у переповнений візок і виходжу з магазину.

- Нave a nice day! - долинає ззаду.

Пішов сніг. Білі порошинки тануть, ледь торкнувшись палаючих щік. Я не відчуваю морозу. І нічого не розумію.

Що це за магазин такий? Як це взагалі можливе? Вирішили зробити мені подарунок на 35 доларів? Тоді хоч би здачу забрали собі.

Все навколо срібиться і сяє, мелькають сніжинки. Почуваюся як у дитинстві, коли йдеш з ялинки з новорічним подарунком.

Думала, неблизька дорога втомить, але звідкись узялося стільки сил, що ще б три такі шляхи пролетіла.

Увечері розповідаю сестрі та її чоловікові-французу незвичайну історію магазинної щедрості.

- Уявляєте? Ніколи не думала, що таке буває, щоб магазин подарував мені мішок подарунків!

- А такого й не буває, - заявляють вони, жбурляючи мене з неба на землю.

Я ляскаю очима, намагаючись зрозуміти, хто тут кого обдурив - магазин мене чи я магазин.

- Ти випадково не помітила - той, хто стояв за тобою у черзі, нічого не говорив касиру? - Порадившись, цікавляться сестра з чоловіком.

- Нічого.

- Тоді справді дивно.

- Причому тут це? - Здивувалася я. - Ах, так, згадала! Жінка, яка стояла в сусідній черзі, спитала щось у мого касира. Вони ще говорили «ши», «ши», тобто «вона», «вона»...

- Ну, тепер все ясно! - засміялися сестра з чоловіком і, помітивши моє здивування, пояснили: - Та жінка сплатила за твої покупки. Таке тут не рідкість.

Я розумію, що стою з відкритим ротом і, намагаючись надати собі розумнішого вигляду, заперечую:

- Але ж вона мені нічого не сказала. Я навіть не придивилася до неї. Я навіть не пам'ятаю її обличчя. І я їй не подякувала…

- Вона зробила це не для того, щоб ти їй дякувала. Вона просто допомогла.

Я намагалася усвідомити почуте. Тобто ніхто і ніколи про це не дізнається - крім касира, зрозуміло - і все ж таки вона це зробила. Побачила, що в мене не вистачає грошей і просто допомогла.

- Буває, під'їжджаєш до віконця МакАвто,- продовжила сестра,- дістаєш гроші, а тобі кажуть, що твоє замовлення вже сплатив попередній покупець.

Рукам і шиї стало лоскітно. Ах, так - це називається "побігли мурашки". Є в цьому щось від старої дитячої книги «Тимур та його команда», де тимурівці потай допомагали людям. Тільки тут, щоб зробити добру справу, не треба вступати до жодної організації. Та й таємними благодіяннями займаються не діти, а великі дядьки та тітки.

- Тобто ти навіть його не бачиш, а він тебе?

- Угу, - буденно погоджується сестра, - зазвичай у таких випадках касир каже: мене попросили сказати - Pass it on. Передай далі.

Згадався один петербурзький заклад із подібною системою обслуговування, де нам постійно недокладають їжу. Коли це виявляється, повертатися назад - найчастіше - вже не хочеться, тому тепер ретельно перевіряємо пакети на місці. Цікаво, зізналися б ці недобросовісні продавці, надумай наші люди так само платити один за одного, або брали б по дві плати за одне замовлення.

- Pass it on? - розгублено перепитую я.

- Так. Мається на увазі, що коли у тебе буде все добре, і буде можливість, просто зроби для когось подібне. Ось днями я пішла в обідню перерву в кав'ярню, і виявилося, що за карткою заплатити не можна, тільки готівкою, а в мене не вистачало на ту каву, яку я люблю. Я сказала, що тоді не треба, зайду іншим разом. Але чоловік, що стояв за мною, сказав: ні-ні, дайте їй цю каву, я заплачу.

- Але, може, ти йому сподобалася, і він хотів таким чином познайомитись?

- Ні, це якраз із серії «передай далі». У нас таке роблять. Ми більше не розмовляли.

Голос сестри звучав безтурботно, і все ж таки в ньому відчувалася гордість - за оточуючих її людей.

 

P.S. Показала цю нотатку мамі. Вона одразу почала схвильовано розповідати, як недавно сіла в Міннеаполісі не на той автобус. Їхати треба до кінцевої, так що вона спокійно заснула і опинилася в зовсім чужому районі. Перший незнайомець, до якого мама звернулася, погодився відвезти її додому. Шлях був не близький, але на запитання «Скільки я вам винна?» він відповів, що нічого не винна, і сказав те саме - Pass it on.

Комментариев нет:

Отправить комментарий